Potęga Trójki

Na pytanie, z czym kojarzy się „Lista Przebojów”, „Minimax” czy „Powtórka z rozrywki”, niemal zawsze usłyszymy odpowiedź, że z Trójką.

Wszystko zaczęło się 1 kwietnia 1962 r., choć pomysł na radio zrodził się pod koniec lat 50. Nowa stacja miała stanowić konkurencję dla rozgłośni zachodnich. Postanowiono stworzyć ambitny program muzyczny z mocnymi akcentami położonymi na część artystyczno-rozrywkową i literacką.

Od początku swojego istnienia Program 3 Polskiego Radia stawiał na jakość, kierując swoją ofertę do słuchacza o wyrobionym guście muzycznym i literackim. Trójka, mimo że jest stacją bardzo popularną, o czym świadczą wysokie wyniki słuchalności, stale utrzymuje swój elitarny charakter, dbają o to zarówno twórcy audycji, jak i zapraszani goście, osobistości życia społeczno-kulturalnego Polski i świata.

Muzyka z najwyższej półki, od początku obecna na antenie, stanowiła znak rozpoznawczy stacji i to dzięki niej Program 3 już od trzech pokoleń kształtuje gusta muzyczne słuchaczy. W latach 70., kiedy w rozgłośni na dobre zagościł rock, Trójka stała się ośrodkiem życia artystycznego i jest nim po dziś dzień. Najpopularniejsza w Polsce audycja muzyczna „Lista Przebojów Programu 3” w latach 70. i 80. była dla tysięcy Polaków jedynym łącznikiem ze światem. Dla radia i słuchaczy magicznym i ważnym miejscem jest Studio Muzyczne Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej. Magia tego miejsca od 25 lat przyciąga polskich i zagranicznych artystów, którzy lubią tu zarówno występować, jak i nagrywać płyty. Na przestrzeni lat w studiu M-1 gościły takie gwiazdy jak: Tori Amos, Suzanne Vega, Pat Metheny, Ray Wilson, Anna Maria Jopek, Raz Dwa Trzy, Novika, T.Love, Lao Che, Porcupine Tree, Komety, Pidżama Porno, Strachy na Lachy, Voo Voo, Grzegorz Turnau, Archive, Pogodno, Tomasz Stańko, Gotan Project, Lech Janerka, John Porter, Myslovitz, Püdelsi, Dżem, Jacek Kaczmarski, Włodzimierz Nahorny, Stanisław Sojka, Zbigniew Namysłowski, Maanam, Henryk Miśkiewicz, Tymon & The Transistors, Monika Brodka i inni.

Poza muzyką Program 3 postrzegany jest jako wiarygodne i rzetelne źródło informacji, audycji poświęconych bieżącym wydarzeniom społecznym i politycznym. Opiniotwórcze programy, jak „Salon Polityczny Trójki”, „Puls Trójki”, „Śniadanie w Trójce”, dają możliwość codziennego spotkania z politykami, ekonomistami i ekspertami. Od 1992 r. Trójka jest organizatorem popularnego plebiscytu „Srebrne Usta”, w którym zadaniem słuchaczy jest wybór najzabawniejszych wypowiedzi polityków.

Mocną stroną radia są wieczorne i weekendowe programy publicystyczne, które stanowią doskonałe źródło wiedzy o kulturze, teatrze, literaturze, filmie, muzyce i sztuce. Gwarantem wysokiego poziomu audycji są zarówno ich wybitni twórcy, jak i zapraszani przez nich goście. Wywiady z takimi osobistościami jak Salman Rushdie, Rita Gombrowicz, Sławomir Mrożek, Czesław Miłosz czy Wisława Szymborska należą do tych, które na długo zapadają w pamięć.

Trójka to także rozrywka najwyższej próby, która zachwyca wyrafinowanym humorem. Stacja zawsze była kuźnią talentów literackich i satyrycznych. W historii Programu 3 zapisały się znakomite autorskie audycje satyryczne, m.in. „Teatrzyk Zielone Oko”, „Duety liryczno-prozaiczne” Jonasza Kofty i Jana Pietrzaka, „ITR” Jacka Janczarskiego, „Dialogi na cztery nogi” Jonasza Kofty i Stefana Friedmanna. Obecnie w audycjach rozrywkowych prezentowane są zarówno dokonania młodych, często awangardowych twórców kabaretowych, jak i najsłynniejsze w historii polskiej rozrywki nagrania archiwalne – wiele pochodzących z nich dialogów na stałe weszło do języka polskiego.

Oczywiście największą siłą Trójki są ludzie. Do osobowości bezsprzecznie kojarzonych ze stacją należą m.in.: Artur Andrus, Piotr Baron, Piotr Kaczkowski, Marcin Kydryński, Wojciech Mann, Piotr Metz, Marek Niedźwiecki, Jerzy Sosnowski, Kuba Strzyczkowski czy Jan Ptaszyn Wróblewski. Z Programem 3 przez lata związanych było również wielu artystów estradowych oraz postaci sceny kabaretowej i świata kultury, takich jak: Tomasz Beksiński, Jacek Fedorowicz, Stefan Friedmann, Jan Kobuszewski, Jonasz Kofta, Krzysztof Kowalewski, Marta Lipińska, Wojciech Młynarski, Ewa Szumańska czy Stanisław Tym.

W roku 2012 Trójka obchodziła swoje 50. urodziny, a „Lista Przebojów” świętowała 30-lecie istnienia. Ten podwójny jubileusz był okazją do zainicjowania wielu wydarzeń. W warszawskim Parku Agrykola posadzono prawie 30-letni klon oraz hucznie otwarto Aleję Radiowej Trójki, w której stanęły dwie grające ławeczki zadedykowane Programowi 3. Teatr Syrena wystawił spektakl „Trójka do potęgi”, a na antenie pojawił się cykl „Trójka z dżemem”, przypominający historię nie tylko Programu 3, ale i całego pokolenia jego słuchaczy. Narodowy Bank Polski wyemitował serię obiegowej monety dwuzłotowej z logo Trójki, a Mennica Polska wybiła 3333 sztuki kolekcjonerskiej srebrnej monety o nietypowym nominale 3 dolarów nowozelandzkich. W Teatrze Polskim w Warszawie zorganizowano koncert „Jak być kochaną, czyli 50 lat historii z Trójką”, a Kuba Strzyczkowski na jachcie Delphia-Trójka samotnie przepłynął Atlantyk szlakiem Kolumba.

Dziś Trójka ma niekwestionowaną, silną pozycję na bardzo trudnym rynku radiowym. Jest jedną z najsilniejszych marek i laureatką najbardziej prestiżowych nagród. W ostatnich latach przeżywa prawdziwy rozkwit, nie tylko z uwagi na ambitny program, ale także z powodu inicjowania ważnych akcji społecznych, takich jak „Adopcja po polsku”, „Wybory dla wszystkich”, „Nie trać słuchu” czy „Orzeł może”. Jest organizatorem konkursu wspierającego młodych artystów z dziedzin filmu, teatru i sztuk wizualnych, czyli „Talentów Trójki”. Aktywnie angażuje się w promowanie wartościowej twórczości poprzez „Trójkowy Znak Jakości”. Ewenementem na rynku radiowym było powstanie Komitetu Miłośników Trójki, który przeprowadził zbiórkę publiczną, a pozyskane środki przekazał na promowanie młodych autorów oraz niszową kulturę.

Jednak Program 3 nie osiągnąłby tej pozycji, gdyby nie jego wierni słuchacze w Polsce i na całym świecie – ludzie o różnych gustach muzycznych, poglądach politycznych czy odmiennych zainteresowaniach. Wszystkich łączy jedno – miłość do radia, które pięknie mówi, szanuje cudze zdanie i poglądy oraz uczy wrażliwości na słowo i muzykę.


Anita Celarska

fot. www.marcin-zawadzki.com

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.