Polska na Expo 2015 w Mediolanie

  • Fot. Archiwum PARP
    Fot. Archiwum PARP

Ponad 1,6 mln gości w Pawilonie Polski, 16 mln odbiorców kampanii online, 17 ton jabłek rozdanych gościom, 6 miesięcy prezentacji regionalnych i tematycznych, konferencje gospodarcze, pokazy kulinarne oraz koncerty chopinowskie – to tylko niektóre elementy udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2015 w Mediolanie, która zakończyła się ogromnym sukcesem.

Podstawą stworzenia strategii udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2015 w Mediolanie stała się przygotowana we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa lista polskich produktów spożywczych z największym potencjałem eksportowym. Po raz pierwszy w historii wystaw światowych polski przemysł rolno-spożywczy miał swoje odzwierciedlenie w każdym elemencie polskiej prezentacji: od projektu pawilonu i jego wyposażenia (w tym restauracji i sklepu), przez prezentacje tematyczne i program gospodarczy, aż po działania promocyjne, w tym pokazy kulinarne i książkę kucharską „Apetyt na Polskę”, która pokazuje nowoczesne oblicze polskiej kuchni.

Pawilon Polski

Pawilon Polski był czwartym co do wielkości spośród wszystkich pawilonów krajów biorących udział w Expo 2015. Został zaprojektowany przez architektów z warszawskiej pracowni 2pm, a za scenariusz ekspozycji odpowiedzialna była firma Platige Image. Od pierwszych dni wystawy pawilon zachwycał zwiedzających wyjątkową elewacją, nawiązującą do typowych dla polskiego krajobrazu drewnianych skrzynek na jabłka. Zaraz po wejściu goście kierowali się do otoczonego lustrami sadu jabłoni, inspirowanego obrazem Mehoffera „Dziwny ogród”. Na niemal 1400 m kw. przestrzeni ekspozycyjnej znalazły się ponadto: restauracja serwująca dania kuchni polskiej, sklep z polskimi produktami, sala kinowa, instalacja multimedialna prezentująca polski przemysł rolno-spożywczy, przestrzeń zabawy interaktywnej czy wystawy czasowe realizowane we współpracy z regionami i partnerami zaangażowanymi w udział Polski w Expo 2015.

W każdym tygodniu na odwiedzających Pawilon Polski czekały dodatkowe atrakcje prezentujące atuty polskiej kultury, gospodarki czy turystyki. W ciągu sześciu miesięcy odbyły się prezentacje Polski Wschodniej, województw: pomorskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego, dolnośląskiego, mazowieckiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego, a także specjalne prezentacje polskich regionów przygotowane przez Polską Organizację Turystyczną oraz tygodnie poświęcone branży ICT, wzornictwu przemysłowemu i technologiom kosmicznym.


 

Expo 2015

Wystawy światowe organizowane są od 1851 r. Expo 2015 w Mediolanie odbywało się pod hasłem „Wyżywienie planety, energia dla życia”. Od 1 maja do 31 października zaprezentowało się niemal 150 państw oraz organizacji, które przedstawiły swoje osiągnięcia związane z przemysłem rolno-spożywczym. Szczególny nacisk położono zarówno na edukację w zakresie zdrowego odżywiania, jak i poszukiwanie sposobów rozwiązania problemu braku żywności w niektórych regionach świata. Organizatorem udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2015 była Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która swoją funkcję pełniła pod nadzorem Ministerstwa Gospodarki oraz przy wsparciu komisarza generalnego Sekcji Polskiej Wystawy Światowej Expo 2015 w Mediolanie.

Dzień Polski – 13 września 2015 r.

Dzień Polski rozpoczęła oficjalna ceremonia wciągnięcia flagi polskiej przy Expo Media Center, z udziałem wicepremiera RP, Janusza Piechocińskiego, oraz ministra środowiska, gospodarki przestrzennej i morskiej Włoch, Gianluca Gallettiego. Pierwszym punktem programu kulturalnego był występ Orkiestry Wojska Polskiego Garnizonu Warszawa. Wieczorem w Auditorium di Milano odbył się koncert galowy, podczas którego publiczność wysłuchała koncertu fortepianowego e-moll Fryderyka Chopina oraz symfonii „Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej (pod dyrekcją Jacka Kaspszyka) oraz pianisty Andrzeja Wiercińskiego, uczestnika tegorocznego Konkursu Chopinowskiego.

Miłym akcentem była prezentacja ponad 20 polskich filmów w ramach Milano Film Festival. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się także wystawa Instytutu Wzornictwa Przemysłowego „Stół Polski. La Tavola Polacca”, prezentująca najlepsze produkty polskiego wzornictwa związane z kulturą stołu i jedzenia. Zainteresowaniem cieszyły się takie marki, jak Ćmielów, Krosno i Hefra, a także propozycje młodych projektantów, oferujących współczesne „koncepty stołowe”, m.in. szpatułki do podawania jedzenia czy talerzyki do przekąsek. Wystawę uzupełniała kolekcja polskich mebli, takich jak krzesła stołowe, fotele i pufy. Zwiedzający mieli możliwość degustacji tradycyjnej polskiej kuchni, a na koniec dnia – wzięcia udziału w zabawie tanecznej z polskimi i włoskimi przebojami lat 60. i 70.

Obchody Dnia Polski zakończyły się 14 września forum pt. „Polska – nowe możliwości biznesowe dla włoskich przedsiębiorców”, którego gościem był wicepremier Janusz Piechociński.


autor zdjęcia: © KRZYSZTOF KOZANOWSKI

Program promocji gospodarczej

Przemysł rolno-spożywczy jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. Innowacyjność, rozwój technologiczny, wysoka jakość surowców, a także bogate dziedzictwo kulinarne sprawiają, że polskie produkty są wysoko cenione na rynku międzynarodowym. Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wynosi niemal 20 mld euro, co stanowi ponad 13 proc. polskiego eksportu ogółem.

Wykorzystując możliwości, jakie daje udział Polski w Wystawie Światowej Expo 2015, przedstawiciele polskich firm uczestniczyli w misjach gospodarczych na terenie Włoch. Prezentacje polskich stoisk narodowych odbyły się na Międzynarodowych Targach Produktów Spożywczych Tutto Food (3–6 maja 2015 r., Mediolan), Międzynarodowych Targach Produktów Naturalnych SANA (12–15 września 2015 r., Bolonia) i Międzynarodowych Targach Warzyw i Owoców Macfrut (23–25 września 2015 r., Rimini). Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zorganizowała również wizytę przedsiębiorców włoskich na Targach Polagra Food, odbywających się w dniach 26–28 września w Poznaniu.

Książka kulinarna „Apetyt na Polskę”

Publikacja stanowi nową interpretację polskiej tradycji. Prezentuje Polskę jako kraj niezwykłego bogactwa naturalnego i kreatywnej myśli kulinarnej, będąc wartościowym uzupełnieniem programu promocji gospodarczej w ramach Expo 2015.

Czytelnicy książki odkrywają zupełnie nowe kompozycje i smaki, inspirowane kuchnią polską i włoską. Spośród wielu ciekawych przepisów można wymienić m.in.: ravioli z bryndzą podhalańską, smażoną rukolą i palonym masłem; crostini z białego wiejskiego chleba ze zgliwiałym serem i konfiturą z borówek; redykołki duszone na maśle z wędzonym jogurtem, sałatą rzymską i konfiturą z wiśni nadwiślańskich czy pierś gołębia z zieloną soczewicą duszoną w trójniaku z sosem z wędzonej suski sechlońskiej.

Książka kucharska „Apetyt na Polskę” jest dostępna w wersji włosko-angielskiej oraz polsko-angielskiej w wydaniu online na stronie Expo.gov.pl.


Anna Drozd

Departament Komunikacji Zewnętrznej, PARP

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.