Pokaż światu swój sukces, buduj silną markę

Fot. Bizneswoman Roku
Fot. Bizneswoman Roku

Kiedy osiem lat temu Olga Kozierowska tworzyła konkurs Bizneswoman Roku, wierzyła, że będzie to najskuteczniejszy sposób nagłośnienia sukcesów kobiet. Dziś jest to największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce, dzięki któremu coraz więcej kobiet wzmacnia swoją pozycję w świecie biznesu.

 

Dlaczego taki konkurs był potrzebny? Osiem lat temu świat polskiego biznesu rządził się męskimi prawami. Kobiety na rynku pracy dopiero zaczynały przebijać szklane sufity i mówić głośno o wartości, jaką dawało wykorzystanie ich potencjału. – Powołując do życia konkurs Bizneswoman Roku, chciałam honorować i promować ich dokonania oraz pokazać, że sukces ma różne oblicza i różną płeć. Konkurs był uzupełnieniem szeregu innych działań prowadzonych przez Sukces Pisany Szminką, dzięki którym kobiety budowały swą siłę, występowały w roli ekspertek, zdobywały kontakty biznesowe, docierały do inwestorów i rozwijały swoje firmy w Polsce i za granicą – tłumaczy Olga Kozierowska.

9 marca 2017 r. uroczystą galą zakończyła się VIII edycja konkursu. Co mówi nam o polskich kobietach biznesu? Przede wszystkim to, że nie zmarnowały czasu i są coraz odważniejsze w zdobywaniu kolejnych szczytów i budowaniu firm, także o zasięgu międzynarodowym. Z roku na rok jest ich również coraz więcej, co najlepiej pokazuje liczba zgłoszeń do konkursu – w tym roku rekordowa. Ponad 200 kobiet zostało nominowanych, ponad 150 przesłało wypełnione formularze zgłoszeniowe. – Dokonania wielu uczestniczek tegorocznej edycji konkursu zasługują na najwyższe uznanie. W historii konkursu nie było jeszcze tak wysokiego poziomu zgłoszeń. Tym samym konkurencja była ogromna, a wybór finalistek stanowił duże wyzwanie. Paniom, które znalazły się w finale, należą się owacje na stojąco – komentuje Olga Kozierowska.

Właściwie w każdej z siedmiu głównych kategorii rywalizacji była zacięta. W kategorii Startup roku (po weryfikacji audytora, firmy PwC) o miejsca w finale walczyło aż 18 zgłoszeń. Ostatecznie podjęto decyzję o wyborze pięciu finalistek. W każdej z pozostałych kategorii: Sukces w korporacji, Moja firma – przychody do 4 mln złotych, Moja firma – przychody powyżej 4 mln złotych, Pomysł na start, Kobieta w nowych technologiach oraz Działalność społeczna wyłoniono po trzy finalistki.


Fot. Bizneswoman Roku

Historie sukcesów tegorocznych laureatek pozwalają zrozumieć, jak bardzo kobiecy biznes rośnie w siłę. Dowodzą tego choćby finalistki w kategorii Startup roku. Urszula Herman, która zdobyła tytuł Bizneswoman Roku, jest założycielką telemedycznego startupu PelviFly, rozwijającego usługę rehabilitacji mięśni dna miednicy u kobiet. PelviFly jako jedyny startup z Polski znalazł się wśród 10 startupów (wybranych z 22 krajów świata), które mają potencjał zmienić politykę zdrowotną na świecie i rozwiązać globalne problemy. Ich prezentacja odbyła się podczas Globalnego Kongresu Zdrowia w Berlinie (World Health Summit). Jako jeden z niewielu startupów PelviFly otrzymał także dotację na działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw z programu 1.2 Unii Europejskiej. Firma NanoThea, której współzałożycielką i prezesem jest Magdalena Janczewska (wyróżnienie w tej kategorii), opracowuje z kolei metodę wykorzystania nanocząsteczek we wczesnej diagnostyce nowotworów. Noemi Malska jest dyrektorem operacyjnym spółki akcyjnej HiProMine, lidera w produkcji białka z owadów. Celem jest zaspokojenie światowego deficytu białka, a produkty mają zastosowanie także w przemyśle farmaceutycznym, spożywczym oraz biopaliwowym. Firma Agaty Stefanek NanoSanguis prowadzi badania nad uzyskaniem preparatu krwiozastępczego. Jego opracowanie będzie przełomem w medycynie na skalę światową. Aleksandra Sękowska i Anna Opłatek ze spółki Proxigroup stworzyły innowacyjną platformę oprogramowania na chmurze Microsoft Azure Proxitrak. Jest to rozwiązanie technologiczne dla firm z branży logistycznej, magazynowej, linii produkcyjnych i łańcucha dostaw.

W kategorii Moja firma – przychody powyżej 4 mln złotych o tytuł Bizneswoman Roku walczyły: Katarzyna Godlewska, dyrektor operacyjna spółki Absolvent.pl, która jest liderem rekrutacji studentów i absolwentów w Polsce i od pięciu lat z powodzeniem łączy młodych kandydatów z właściwymi pracodawcami; Natalia Bogdan, założycielka i prezes zarządu wywodzącej się z Trójmiasta ogólnopolskiej agencji rekrutacyjnej Jobhouse o międzynarodowym zasięgu; i Izabella Wałkowska (zdobywczyni tytułu), prezes zarządu rodzinnej firmy Plastwil, która specjalizuje się w produkcji elementów do nawierzchni szynowych oraz w przetwórstwie tworzyw sztucznych. Wałkowska zrestrukturyzowała spółkę, zdywersyfikowała produkcję, podwoiła park maszynowy, w efekcie potroiła obrót handlowy spółki i zwiększyła jej rentowność.

W kategorii Moja firma – przychody poniżej 4 mln złotych do boju stanęły: Julia Izmałkowa, psycholog, założycielka i prezes agencji badawczej Izmałkowa, która jako pierwsza w Europie specjalizuje się w wykorzystywaniu psychologii kłamstwa oraz etnografii dla marketingu i biznesu; Beata Straszewska, założycielka Stewiarni, firmy specjalizującej się w imporcie zdrowej żywności z całego świata, którą dystrybuuje w sklepach w całej Polsce; Zuzanna Sielicka-Kalczyńska i Julia Sielicka-Jastrzębska, twórczynie Szumiącego Misia Whisbear – zabawki, której dźwięk uspokaja noworodki i starsze dzieci. To właśnie przedsiębiorcze siostry zostały nagrodzone, bowiem w ciągu dwóch lat udało im się stworzyć od podstaw jedną z najważniejszych polskich marek w branży dziecięcej.

Ciekawe rozwiązania można było śledzić także w kategorii Kobieta w nowych technologiach. Tu rywalizowały ze sobą: Bogumiła Matuszewska-Wojtyła, założycielka firmy DrOmnibus, startupu zajmującego się tworzeniem multimedialnych narzędzi wspierających terapię i edukację dzieci ze specjalnymi potrzebami; Lucyna Warda, prezes zarządu Public Shell Advisory SA i założycielka platformy crowdfundingu udziałowego Findfunds.pl; Patrycja Wizińska-Socha i Anna Skotny (do nich właśnie trafił tytuł Bizneswoman Roku w tej kategorii), założycielki firmy Nestmedic, wprowadzającej na rynek mobilne i telemedyczne rozwiązanie do badania KTG u kobiet w ciąży.

Kategoria Sukces w korporacji to pojedynek doświadczonych liderek. Stanęły do niego: Iwona Georgijew, partner w Deloitte (zdobywczyni tytułu), dr Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz (otrzymała nagrodę specjalną), i Beata Pawłowska, dyrektor zarządzająca Oriflame Polska.

Ciekawie wyglądała konkurencja w nowej kategorii – Pomysł na start (głównie ze względu na bardzo młody wiek uczestniczek i ciekawe rozwiązania, które zaprezentowały). Finalistkami były: Katarzyna Sawko, inicjatorka projektu „Wióry lecą”, który obejmuje warsztaty oraz kursy stolarki i renowacji mebli skierowane do kobiet; Sara Berent, pomysłodawczyni firmy Neo-Ecology, w której opracowuje mieszankę olejków eterycznych będącą ekologiczną, tanią i efektywną alternatywą dla toksycznych pestycydów i środków ochrony żywności; Natalia Świrska, pomysłodawczyni personalnej asystentki wynajmu, zasilanej sztuczną inteligencją (ADA), która umożliwi znalezienie nowego mieszkania odpowiadającego konkretnym potrzebom. Ostatecznie zwyciężyła Natalia Świrska, a Sara Berent otrzymała wyróżnienie.

Niezwykle ważną kategorią jest Działalność społeczna. Finalistkami zostały: Ewa Błaszczyk, prezes Fundacji „Akogo?”, która prowadzi klinikę Budzik (otrzymała nagrodę specjalną); Paula Bruszewska, prezes startupu społecznego Social Wolves i współtwórczyni platformy internetowej „Zwolnieni z teorii”, która zachęca młodzież z całej Polski do stworzenia własnego projektu społecznego; Marianna Sitek-Wróblewska, prezes Gdańskiej Fundacji Innowacji Społecznej, która wspiera dzieci i młodzież pozbawioną opieki rodzicielskiej w osiąganiu życiowej samorealizacji (zdobywczyni tytułu).

Podczas gali rozdano jeszcze dwie inne nagrody. Bizneswoman Roku Publiczności została Natalia Bogdan, twórczyni firmy Jobhouse. Grand Prix otrzymała prof. dr hab. inż. Jadwiga Sójka-Ledakowicz, dyrektor Instytutu Włókiennictwa w Łodzi, za wybitne dokonania w sferze łączenia biznesu z nauką oraz zarządzanie jednostką naukową jak rynkowym przedsiębiorstwem, co może przemienić tradycyjny przemysł włókienniczy w innowacyjną gałąź gospodarki.

Co zmieniło się przez te osiem lat? Kobiety nie tylko bez kompleksów budują silne marki, wzmacniają się w roli ekspertek, ale także stają się inspiracją dla innych. Swój sukces „piszą szminką”, udowadniając, że różnorodność w biznesie wszystkim się opłaca.

– Po ośmiu latach widzę, jak wiele zmieniło się na lepsze. Na początku przyznawaliśmy nagrodę tylko w jednej kategorii. Szybko okazało się, że kobiet, które działają i odnoszą biznesowe sukcesy, jest więcej. Dziś, choć minęło tyle lat, nadal mamy dużo do zrobienia, przekonując, że pełne uwolnienie potencjału kobiet jest korzystne dla wszystkich, w szczególności dla stabilnego rozwoju polskiej gospodarki. Coraz więcej badań i przykładów pokazuje, że tylko biznes zbudowany na różnorodności i talentach kobiet i mężczyzn będzie w stanie sprostać wyzwaniom niedalekiej przyszłości – podsumowuje Olga Kozierowska.


Dagny Kurdwanowska

 

Czytaj także