Ladies' Jazz Festival w Gdyni

  • Fot. Ladies' Jazz Festival
    Fot. Ladies' Jazz Festival

Mieszkańcy Trójmiasta powiadają: „W Gdańsku się pracuje, w Sopocie bawi, a w Gdyni mieszka”. Wiele w tym racji, wszak Gdynia od lat znajduje się w czołówce najbardziej przyjaznych miast Polski. Nie jest to jednak powód, by nie starać się przyciągać do miasta turystów gotowych docenić jego walory. Zresztą niektórzy mogą się zachwycić tak bardzo, że z czasem zechcą nawet w nim zamieszkać. Dodatkowym argumentem może się okazać Ladies' Jazz Festival, jedyny festiwal na świecie w tak wyraźny sposób składający hołd damom jazzu, organizowany w Gdyni już od ponad 10 lat.

Od 2005 r. w lipcowe dni w Gdyni można usłyszeć zagraniczne i polskie gwiazdy jazzu oraz gatunków pochodnych, jak bossa nova, electro swing, nu jazz, a nawet pop z wyraźnymi odniesieniami do muzyki improwizowanej. Festiwal przyciąga publiczność dojrzalszą, aktywną zawodowo, spełniającą się i mającą środki, chęć i potrzebę, by uczestniczyć w interesujących wydarzeniach nie tylko w swoim miejscu zamieszkania. Publiczność Ladies' Jazz Festival to niemal w 40 proc. osoby spoza Trójmiasta. Przyjazd na cały festiwal, a nie tylko recital konkretnego wykonawcy, jest uroczym pretekstem do spędzenia jednego czy dwóch weekendów w Gdyni, wieczornych wypadów na festiwalowe koncerty, jeszcze późniejszych kolacji z przyjaciółmi w mieście… Organizatorom znane są przypadki osób, które zainwestowały w gdyńskie apartamenty, aby uczestniczyć w festiwalowych atrakcjach z przygotowanym własnym kątem noclegowym.

Ladies' Jazz Festival to wcale nie wariacka idea twórcy imprezy, Piotra Łyszkiewicza, ale całkiem rozsądnie przemyślany projekt. Szczególnie z punktu widzenia miasta, które jest przecież polskim oknem na świat, ma niemal tyle samo lat co jazz, jest kobietą i słynie w Polsce choćby z postaci uznanych kobiet samorządowców.

To od Ladies' Jazz Festival w Gdyni rozpoczęła się niejedna gwiazdorska wręcz popularność wielu zagranicznych artystek w naszym kraju – Ive Mendes, Stacey Kent, Club des Belugas, Patricia Barber, Brenda Boykin zachwyciły Polskę swoim talentem i trafiły w obręb żywszych zainteresowań innych krajowych promotorów muzyki. To w Teatrze Muzycznym w Gdyni Dee Dee Bridgewater zorganizowała światową prapremierę swojej płyty (poświęconej Billie Holiday). Gościły w nim, wcześniej niebywające nad Wisłą, prawdziwe tuzy światowej muzyki: Randy Crawford, Dionne Warwick, Nikki Yanofsky, Carmen Cuesta, Lizz Wright, Eliane Elias, Me’shell Ndegeocello, a także towarzyszący gwiazdom wykonawcy, jak choćby przygrywający obecnie Stingowi na wszystkich koncertach Ira Coleman, Brandon Ross, współautor brzmienia i płyt Cassandy Wilson, czy Chuck Loeb.

Festiwal ma swoją publiczność, ma swoje gwiazdy i swoje oblicze. Udowadnia, że jazz nie jest muzyką hermetyczną, nie trzeba być wybitnym znawcą, by przy nim się bawić, a przy okazji cieszyć latem, gorącymi wieczorami, rozmowami z przyjaciółmi i nawiązywaniem nowych znajomości. Niejednokrotnie festiwal jest też przyczynkiem do rozwijania swoich kulturalnych i muzycznych gustów.

Ladies' Jazz Festival to również skuteczny element promocji Gdyni i wzmacniania jej wizerunku wśród – jak się ich określa z przymrużeniem oka – rodziców ludzi uczestniczących w Open’erze. Już sama regularna i konsekwentna organizacja cyklicznego wydarzenia o wyraźnym i zrozumiałym formacie może być narzędziem w rękach samorządowców, a ponadto festiwalowi towarzyszą dodatkowe wydarzenia, mogące jeszcze bardziej podnieść skuteczność promocyjną. Ponad 70 proc. wszystkich informacji – zapowiedzi i recenzji – dotyczących festiwalu publikowanych jest w mediach ogólnopolskich (a nie jedynie w miejskich czy regionalnych). Ladies' Jazz Festival to nie tylko impreza muzyczna, ale również cykliczne płytowe wydawnictwo mające wielokrotny złoty status. To także okazjonalne trasy w innych miastach Polski takich gwiazd, jak Stacey Kent, Ive Mendes, Candy Dulfer, Club des Belugas, czy choćby ostatnia trasa ZAZ, podczas której artystka po raz pierwszy zaprezentowała swoje nowe show – bardziej spektakl niż koncert, z robiącą wrażenie wspaniałą scenografią – i przyciągnęła na każdy ze swoich występów większą publiczność niż np. w Tokio. W ramach festiwalu odbywają się również specjalne audycje radiowe (koncerty Stacey Kent czy ZAZ w Trójce, cykliczna audycja w Radio Zet Chilli) czy krajowe wydarzenia muzyczne, jak wizyta Randy Crawford w Warszawie i jej recital w Sali Kongresowej, transmisja koncertu Patricii Barber w TVP Kultura czy niezwykły, niezaplanowany, a dziś już legendarny, wspólny występ Dianne Reeves i hołubionej przez nią Urszuli Dudziak na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni.

Od dwóch lat Ladies' Jazz Festival przez jeden wieczór gości w urokliwej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie, a także organizuje koncerty muzyczne w przestrzeni publicznej Gdyni. Festiwal wciąż się rozwija. Początkowo trwał zaledwie jeden weekend, ale już w 2016 r. trwać będzie ponad dwa tygodnie (8–24 lipca), zachęcając w tym czasie publiczność polską i zagraniczną do odwiedzenia Gdyni.

Ladies' Jazz Festival to ciekawy i jednocześnie nieczęsty przykład cyklicznego wydarzenia, które przynosi korzyści nie tylko jego organizatorom, ale przede wszystkim miejscu, w którym się odbywa. Wydarzenia, które jest faktycznym narzędziem promocji miasta i jednocześnie buduje tożsamość mieszkańców, które dopełnia całościową ofertę kulturalną miasta, a nie konkuruje z jego wizerunkiem. Festiwal jest kierowany do publiczności oczekującej jakości, komfortu, docenienia jej pozycji; spełnia oczekiwania rozrywki na odpowiednim poziomie. To naprawdę wartościowa pozycja na kulturalnej mapie Polski.

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.