I kto tu jest stary?!

Ponad 75 proc. brytyjskiego i amerykańskiego bogactwa jest obecnie własnością osób powyżej 65. roku życia, przy czym większość z nich to kobiety. Można więc powiedzieć, że starsze kobiety są właścicielkami większości Ameryki i Wielkiej Brytanii. We Włoszech czy w Niemczech za niecałe 10 lat grupa kobiet będzie wystarczająco duża, aby zadecydować o każdym wyniku wyborczym. Podobną sytuację będziemy obserwować w wielu innych krajach.

W Polsce ludzie powyżej 50. roku życia są najszybciej rosnącą i najbardziej zmieniającą się grupą wiekową. Są zdrowsi, zamożniejsi, bardziej aktywni i duchowo młodsi niż pokolenie ich rodziców. Nie myślą o sobie, że są starzy, lecz starsi lub w średnim wieku. Jedna trzecia seniorów w wieku 65–74 lata czuje się o 10–14 lat młodsza, a co szósty twierdzi, że czuje się co najmniej o 15 lat młodszy. Przeciętny 65-latek czuje, że ma 54 lata. Czasy, kiedy seniorzy ograniczali swoją codzienną aktywność do opieki nad wnukami i wizyty u lekarza, już dawno minęły. Dziś osoby starsze chcą cieszyć się życiem.

Myślą o sobie inaczej. Chcą uczyć się nowych rzeczy, odkrywać nowe miejsca, rozpoczynają nowe działalności gospodarcze i wspierają nowe organizacje. W 2007 r. około 30 proc. seniorów uprawiało jakiś sport. Dziś grupa ta wzrosła o ponad 50 proc. Są aktywni i wciąż oczekują wrażeń, a okres swojej starości postrzegają jako czas realizacji marzeń i odkładanych na później planów.

Nie przerażają ich nowe technologie. Używają smartfonów i są obecni w Internecie. W Polsce ponad milion seniorów ma konto na Facebooku. Korzystają z porównywarek cen, portali informacyjnych, blogów kulinarnych oraz takich serwisów, jak TripAdvisor i YouTube. Starsi ludzie mają więcej czasu. Chociaż zakupów przez Internet dokonują wciąż rzadko i bardzo ostrożnie, również tam stają się największą grupą konsumencką. Dynamika sprzedaży w sieci rośnie wśród seniorów tak wolno nie dlatego, że boją się kupować, lecz z powodu niewystarczająco dobrze zaprezentowanej oferty. Mitem jest stereotyp, że wszyscy seniorzy są biedni. Niski poziom dochodów cechuje ich nie częściej niż konsumentów w pozostałych grupach wiekowych.

Nie ma wątpliwości, że osoby starsze stanowią ogromną rzeszę klientów. Widać też, że wiele marek detalicznych, firm turystycznych i usługowych tworzy dedykowane oferty dla seniorów, słusznie dostrzegając ich nowe potrzeby w szybko zmieniającym się otoczeniu i upatrując w nich obiecującej grupy odbiorców swoich produktów i usług. Przykładowo praktycznie każda siłownia ma dzisiaj w swej ofercie zajęcia dla osób starszych. To zjawisko nowe, bo jeszcze kilka lat temu kluby fitness były wyłącznie symbolem młodości i towarzyszącej jej muskularnej sylwetki i siły. Biura podróży oferują wyjazdy, w czasie których turysta 55+ nie czuje się ciężarem w grupie, przy czym propozycje nie ograniczają się do miejscowości uzdrowiskowych i obiektów kultu religijnego. Podróże stanowią dobrą okazję do poznania nowych miejsc i osób. Seniorzy są odważniejsi w podejmowaniu decyzji, bardziej asertywni i otwarci na nowości.

Obserwujemy więc ważną zmianę jakościową. W kraju o zmieniającej się strukturze demograficznej, gdzie od kilku już lat mamy do czynienia z przyrostem ujemnym, biznes zaczyna dostrzegać, że przybywa osób starszych. W związku z tym, jak również w następstwie rosnącej świadomości technologicznej, otwarcia świata, odkrywania nowych możliwości i definiowania nowych potrzeb seniorów, powinniśmy się spodziewać eksplozji nowych ofert dla osób starszych – z pożytkiem również dla biznesu.

Przedsiębiorcy powinni wyzbyć się stereotypów dotyczących starszych klientów. Utrwalony w świadomości społeczeństwa nieprawdziwy wizerunek seniora musi bezwzględnie odejść w zapomnienie. Starsi ludzie nie stanowią dziś jednego segmentu – to rynek duży, zróżnicowany i skomplikowany. Różnią się stopniem zamożności, sposobami spędzania wolnego czasu, zainteresowaniami oraz umiejętnościami obsługi urządzeń nowych technologii.

Jako konsumenci seniorzy potrzebują więcej czasu, by zdecydować się na zakup. Wiek zwykle czyni nas mądrymi i sprawia, że jesteśmy bardziej ostrożni. Starsi ludzie mniej ulegają najnowszym trendom mody. Są zainteresowani jakością produktów i usług, ceną oraz tym, jak długo będą mogli z nich korzystać. Są lojalni, pozostają z zaufanymi markami i aktywnie promują je wśród swoich znajomych. Cenią bardzo jakość i funkcjonalność produktów i często są skłonni płacić za nie wyższe ceny.

Seniorzy traktują robienie zakupów jako sposób spędzania wolnego czasu. Oznacza to, że porównują różne oferty punków handlowych i szczegółowo zapoznają się z ulotkami i gazetkami reklamowymi. Istotne jest, aby owe komunikaty były przygotowane bardzo staranie, ze szczególnym podkreśleniem elementów istotnych dla tego segmentu. Dla seniora odległość pomiędzy konkurencyjnymi punktami handlowymi nie odgrywa większego znaczenia.

Jeśli ktoś myśli, że starość to najgorszy okres w życiu, że po sześćdziesiątce już pora umierać i od starości nie należy niczego oczekiwać, to pamiętajmy, że chcąc zmienić swoje życie, najpierw musimy zmienić swoje myślenie. Od dzisiejszych seniorów możemy się uczyć, podziwiać ich pasje, zaangażowanie i ciekawość.

 


Iwona Dobrzyńska-Kabat

 

Czytaj także

Najciekawsze artykuły i wywiady wprost na Twoją skrzynkę pocztową!

Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Best Place Europejski Instytut Marketingu Miejsc z siedzibą w Warszawie (00-033), przy ul. Górskiego 1. Z administratorem danych można się skontaktować poprzez adres e-mail: bestplace@bestplaceinstitute.org, telefonicznie pod numerem +48 22 201 26 94 lub pisemnie na adres Fundacji.

Państwa dane są i będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. Uzasadnionymi interesami administratora jest prowadzenie newslettera i informowanie osób zainteresowanych o działaniach Fundacji.

Dane osobowe będą udostępniane do wglądu dostawcom usług IT w zakresie niezbędnym do utrzymania infrastruktury IT.

Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że wyrażą Państwo sprzeciw wobec przetwarzania danych w wymienionym celu.

Uprzejmie informujemy, iż przysługuje Państwu prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, do ich sprostowania, do usunięcia, prawo do ograniczenia przetwarzania, do sprzeciwu na przetwarzanie a także prawo do przenoszenia danych (o ile będzie to technicznie możliwe). Przysługuje Państwu także możliwość skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub do właściwego sądu.

Podanie danych jest niezbędne do subskrypcji newslettera, niepodanie danych uniemożliwi wysyłkę.